‘Verwekken van baby in ruimte is risicovol’

AMSTERDAM – Het verwekken van een baby in de ruimte is risicovoller dan tot nu toe werd aangenomen. Dat blijkt uit een Japans experiment met ‘gewichtsloos'  muizensperma.

Onderzoekers van de universiteit van Hiroshima bevruchtten enkele eicellen van muizen met sperma in een clinostaat, een apparaat dat gewichtsloosheid simuleert door hard rond te draaien.

De bevruchting verliep zonder problemen, wat erop duidde dat het sperma niet was aangetast door het gebrek aan zwaartekracht. Maar bij de ontwikkeling van de embryo’s in de clinostaat traden wel complicaties op.

Draagmoeder

Vooral de deling van cellen ging vaak fout. Toen de foetussen werden geïmplanteerd bij een draagmoedermuis, kwamen sommige baby’s weldegelijk gezond ter wereld. Maar in relatief veel gevallen was er sprake van een miskraam, zo meldt de Amerikaanse nieuwssite Wired.

De volledige resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het online wetenschappelijk tijdschrift PLoS One.

Astronauten

Volgens de wetenschappers moet er meer onderzoek worden gedaan naar voortplanting van zoogdieren bij gewichtsloosheid, nu mensen steeds vaker in de ruimte verblijven.

“Het behoud van leven op plaatsen buiten de aarde, zoals ruimtestations en andere planeten vereist een beter begrip van de manier waarop een buitenaardse omgeving de voortplanting van zoogdieren beïnvloed”, zo schrijven de onderzoekers.