LONDEN - Wetenschappers zijn erin geslaagd apenmoeders hun erfelijke ziektes niet over te laten dragen aan hun kinderen. Dat gebeurde door gebruik te maken van genetisch materiaal van een ander vrouwtje dat het ongezonde deel uit het DNA verving.

De techniek zou binnen enkele jaren ook toegepast kunnen worden bij mensen, schrijven de Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Britse media meldden donderdag dat de wetenschappers een proef met menselijke eicellen hebben aangevraagd. In de toekomst zouden daardoor onder meer erfelijke hart-, spier- en leverziektes kunnen worden voorkomen.

Ook kanker, doof- en blindheid en diabetes zouden niet overgedragen worden aan het kind.

Celkern

Bij de nieuwe techniek wordt het DNA in de eicel van een moeder met een genetische ziekte aangepast. Verreweg het meeste erfelijk materiaal zit in de celkern, maar een heel klein deel zit in het mitochondrium van de cel.

In dat deel, dat verantwoordelijk is voor de energielevering in de cel, is soms wat mis waardoor mensen ernstige ziektes kunnen krijgen.

Het 'zieke' deel van het DNA kan door een andere vrouw worden vervangen, waarna een eitje kan worden bevrucht. Op die manier wordt uiteindelijk een gezond kindje geboren.

Genen

''De enige manier om dit soort afwijkingen aan te passen is door de genen te vervangen'', zegt onderzoeker Shoukhrat Mitalipov van het Primatenonderzoekscentrum in Oregon (VS). Vier gezonde makaakapen zijn reeds geboren door gebruik te maken van deze techniek.

''We beschouwen het als een grote doorbraak. Alles wat we bereiken bij apen, is makkelijker te vertalen naar mensen.''