LEIDEN - De Leidse onderzoeker Ben Zonneveld heeft diverse nieuwe wilde tulpensoorten ontdekt. Er zijn volgens hem op de wereld in elk geval meer dan 87 soorten wilde tulpen.

Dat is nooit eerder vastgesteld. Zonneveld heeft onderzoek gedaan naar het genoom van wilde tulpen. Het genoom is het erfelijk materiaal van een plant of dier.

Door het bepalen van het genoom kan de verwantschap van tulpen onderling worden bepaald. Omdat elke bloem zijn eigen DNA heeft, zijn de uiterlijk vaak exact gelijke tulpen toch van elkaar te onderscheiden.

Turkije

Zonneveld rekent af met de mythe dat de tulp oorspronkelijk uit Turkije komt. ''De meeste wilde tulpen komen uit Centraal Azië. Waar precies de eerste bollen bloeiden, moet nog nader worden uitgezocht'', aldus de wetenschapper.

Voor zijn onderzoek verzamelde de bioloog meer dan vierhonderd wilde tulpen uit Europa en Azië.

Stejke band

Leiden heeft een sterke band met tulpen. De eerste exemplaren van dit bolgewas in Nederland bloeiden in 1594 in de Hortus in Leiden.

Die waren geplant door ontdekker Carolus Clusius. Het onderzoek van Zonneveld heeft plaats in de Leidse afdeling van het Nationaal Herbarium Nederland.