AMSTERDAM – De grijskopvleerhond met de meeste testosteronhormonen is populair bij zijn vrouwelijke soortgenoten. Dat blijkt uit onderzoek van Duitse wetenschappers.

De populatie van de grijskopvleerhond is tanende. De Duitse onderzoekers van de universiteit van Ulm reisden af naar New South Wales (Australië) om een kolonie van de vleermuisachtigen te observeren.

Het aantal grijskopvleerhonden, dat het grootste gedeelte van hun leven ondersteboven doorbrengt, loopt sterk terug. Dat was voor de Duitse biologen een van de redenen om het land te bezoeken.

Uit hun studie tijdens de paringperiode blijkt dat de grote vleermuizen met de hoogste testosteron de meeste vrouwtjes naar zich toetrekken.

Territorium

Tegenover de BBC vertelt dr. Klose: ‘’De kolonie grijskopvleerhonden hangt gezamenlijk aan takken. Elk mannetje heeft een eigen territorium van ongeveer een meter.’’

De wetenschappers haalden de mannelijke grijskopvleerhonden voor drie dagen naar beneden en peilde aan de hand van een bloedtest de hoeveelheid testosteron. ‘’Na deze meting bleek dat de mannetjes met de meeste testosteron het grootste harem wisten te verzamelen.’’

Ook vochten de mannetjes met de hoogste waarden de meeste gevechten met soortgenoten uit.

Hun bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Biology Letters.

In Oakland (Amerika) leven deze vleermuizen in de dierentuin