Kinderen slimmer door tweetalig onderwijs

BRUSSEL - Hersenscans bewijzen dat kinderen die al jong een deel van de lessen in een andere taal krijgen, een beduidend grotere leercapaciteit hebben dan hun enkeltalige leeftijdsgenootjes.

Hun hersenen hoeven veel minder inspanning te leveren bij eenvoudige rekenopdrachten, zo ontdekten onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel.

In Vlaanderen lopen enkele proeven, waarbij een deel van de lessen in het Frans plaatsheeft. Anders dan verwacht blijken de kinderen de lessen in een andere taal zelfs beter te onthouden, vooral wiskunde.

Actiever

Volgens de onderzoekers komt dit omdat de hersenen actiever moeten zijn tijdens de anderstalige les. ''Hersenen die geprikkeld en uitgedaagd worden, presteren beter, net zoals de spieren van een atleet sterker worden door training. Er worden meer neurale verbindingen gemaakt, vooral op jonge leeftijd'', aldus een uitleg door de Brusselse universiteit maandag.

''Voor een optimaal resultaat kan men dan ook het best zo vroeg mogelijk beginnen met meertalig onderwijs, bijvoorbeeld in de kleuterklas.''

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie