'Flamingo’s staan op één poot om warm te blijven'

AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers denken het antwoord te hebben gevonden op de vraag waarom flamingo’s zo vaak op één poot staan.

Onderzoekers van Saint Joseph’s University in Philadelhia observeerden enkele maanden lang het gedrag van de flamingo’s in de plaatselijke dierentuin.

Ze ontdekten dat de vogels in het water veel vaker op één poot balanceren dan op het land. Ook leunen de dieren steeds op een andere poot als ze in het water staan.

Die waarnemingen wijzen er volgens de wetenschappers op dat flamingo’s op één poot balanceren om niet te veel lichaamswarmte te verliezen. Als de vogels met twee poten in het water zouden staan, zouden ze namelijk veel sneller afkoelen.

Beschadiging

“Water onttrekt veel warmte aan het lichaam van de flamingo’s”, zo verklaart hoofdonderzoeker Matthew Anderson op BBC News. "Als de dieren op twee poten, of steeds op dezelfde poot zouden staan, zouden ze het risico lopen om meer lichaamshitte te verliezen en mogelijk beschadiging op te lopen door onderkoeling.”

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Zoo Biology.

Biologen buigen zich al jaren over de vraag waarom waarom flamingo’s vaak op één poot balanceren. In de loop der jaren zijn er talloze verklaringen aangedragen.

Vluchtgedrag

Zo geloven sommige onderzoekers dat de vogels door hun bijzondere houding sneller kunnen vluchten bij dreigend gevaar. Ook zijn er mensen die beweren dat flamingo’s graag balanceren op één poot omdat ze op die manier minder snel vermoeid raken.

De wetenschappers uit Philadelphia vonden echter geen aanwijzingen voor die theorieën. Ze sluiten echter niet uit dat flamingo’s mogelijk meer voordelen ondervinden van hun bijzondere houding, dan alleen het behoud van lichaamswarmte.

Parasieten

“Het staan op één poot vermindert mogelijk ook de kans dat ze worden geïnfecteerd door parasieten die in het water leven”, aldus Anderson.