Nieuwe vleesetende plant ontdekt

AMSTERDAM – Britse onderzoekers hebben op de Filippijnen een vleesetende plant ontdekt, die in staat is om kleine zoogdieren te vangen en verteren.

De botanisten Stewart McPherson, Alastair Robinson en Volker Heinrich stuitten op de nog onbekende bekerplant op een bergtop in de Filippijnse hooglanden op ongeveer 1600 meter boven zee niveau.

De bekervormige bladeren van de vleesetende plantensoort zijn volgens de onderzoekers zo groot dat er kleine zoogdieren in verstrikt kunnen raken. De plant kan zich vervolgens voeden met het vlees.

De vleesetende plant is vernoemd naar de Britse natuurdocumentairemaker David Attenborough. De officiële naam van de nieuwe soort is Nepenthes attenboroughii, zo meldt de BBC.

Grote vallen

De onderzoekers hebben de details van hun ontdekking gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Botanical Journal of the Linnean Society.

“Toen we de plant vonden, was het ons meteen duidelijk dat het niet om een bekende soort ging”, aldus McPherson. “Deze plant hoort bij de grootste van alle vleesetende plantensoorten. De plant produceert zulke grote vallen dat er niet alleen insecten in gevangen worden, maar ook zoogdieren zoals ratten.”

Afgelegen

De Nepenthes attenboroughii groeit volgens de wetenschappers niet in grote aantallen in het gebied. Maar ze hopen dat de afgelegen locatie de plant kan beschermen tegen de mens.