Orang-oetans toeteren op boombladeren

UTRECHT - Orang-oetans gebruiken bladeren van bomen om een laag toetergeluid te maken. Daarmee hopen ze roofdieren af te schrikken, aangezien een laag geluid in het oerwoud meestal duidt op een groot dier.

Dat hebben biologen van de Universiteit Utrecht vastgesteld, die in Indonesië onderzoek doen. Dat apen op die manier communiceren, geeft volgens de onderzoekers een nieuwe kijk op het culturele gedrag van apen en op de evolutie van taal.

De wetenschappers publiceren hun bevindingen woensdag in een internationaal wetenschappelijk tijdschrift.

Lippen

De biologen hoorden dat orang-oetans met samengeperste lippen een fluitend geluid maken als ze een luipaard of een pyhton zien. Met dat geluid willen ze volgens de wetenschappers aan de vijand laten weten, dat hij is opgemerkt.

Om nog meer indruk te maken houden de apen boombladeren tegen hun lippen, waardoor de toonhoogte van het geluid viermaal lager wordt.

Reflex

Tot nu toe is steeds aangenomen dat apen alleen geluid maken in een reflex. Het Utrechtse onderzoek bewijst dat de dieren hun geluiden echt gebruiken.

Dat bewijst dat ze het vermogen en de instrumenten hebben om te communiceren, aldus de Utrechtse biologen.