AMSTERDAM – Wetenschappers hebben een genetische afwijking ontdekt bij vrouwen die risico lopen om eierstokkanker te ontwikkelen.

Volgens de wetenschappers kan deze ontdekking levens redden, meldt de Britse krant The Guardian.

De afwijking komt volgens de wetenschappers voor bij 55 procent van de vrouwen en verhoogt het risico op de ziekte met 20 tot 40 procent.

Het onderzoek, onder leiding van wetenschappers van ‘the Cancer Research UK Genetic Epidemiology Unit’, onderzocht het DNA van ruim 1800 vrouwen in Engeland die eierstokkanker hebben. Ze vergeleken de uitkomsten met het DNA van 2500 andere vrouwen.

SNP

Bij deze vergelijking stuitte de onderzoekers op genetische ‘letters’ die single nucleotide polymorphism (SNP) worden genoemd. Als deze variatie in het DNA anders geordend waren zorgde dit bij sommige vrouwen voor een hoger risico op eierstokkanker.

“Het menselijk DNA bevat meer dan tien miljoen variaties in het DNA. We hebben nu één variatie kunnen linken met eierstokkanker, als dat lukt met meerdere variaties kunnen we de vrouwen met het grootste risico identificeren”, aldus dr. Simon Gayther, die meewerkte aan het onderzoek.

Opsporen

Het op tijd opsporen van eierstokkanker is volgens Gayther belangrijk omdat “60 procent van de vrouwen met deze ziekte binnen vijf jaar overlijdt.” Dit omdat de ziekte vaak al vergevorderd is voordat deze ontdekt wordt.

Hij verwacht dat er binnen tien jaar meerdere genetische factoren worden ontdekt en dat daardoor een screening programma kan worden opgezet om de ziekte op te sporen.