Vrouw herkent sterke man aan dansbewegingen

AMSTERDAM – Mannen die succes hebben bij vrouwen op de dansvloer, beschikken gemiddeld genomen over meer spierkracht. Dat hebben Duitse wetenschappers vastgesteld.

Onderzoekers van de universiteit in Göttingen lieten tientallen vrouwen filmpjes beoordelen van mannen die dansten op het liedje ‘Let me entertain you’ van Robbie Williams.

Het uiterlijk en de lichaamsvorm van de dansende mannen was onherkenbaar gemaakt, zodat alleen hun dansbewegingen waren te zien. Ook werd bij alle dansers gemeten hoe veel kracht ze in hun handen hadden.

Uit het onderzoek bleek dat de dansende mannen die het meest in de smaak vielen bij vrouwen, ook de meeste spierkracht in hun handen hadden.

Inschatting

De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Personality and Individual Differences.

“Deze studie laat zien dat dansbewegingen kunnen worden gebruikt om de kwaliteit van de mannelijke partner in te schatten in termen van kracht en dominantie”, zo verklaart hoofdonderzoeker Bernhard Fink in het Britse tijdschrift New Scientist.

Wetenschappers vermoedden al langer dat vrouwen in staat zijn om belangrijke evolutionaire informatie te halen uit de dansbewegingen van mannen. “Het is logisch”, aldus evolutionair psycholoog Gayle Brewer. “Vrouwen die het vermogen hebben om de kwaliteit van mannen te bepalen aan de hand van visuele aanwijzingen, zijn in de loop van de evolutie in het voordeel geweest.”

Slechte dansers

Mannen die een slecht figuur slaan op de dansvloer, hoeven volgens de onderzoekers echter niet te wanhopen. “Als je de competitie niet aankunt, kun je het beste wegblijven van de dansvloer en je kwaliteiten op een andere manier tonen”, aldus Brewer. “Koop bijvoorbeeld een drankje voor een vrouw en laat zien hoe attent je bent.”