‘Kunstmatig sperma gecreëerd’

AMSTERDAM - Britse wetenschappers beweren dat ze kunstmatig sperma hebben gecreëerd met een techniek die onvruchtbare mannen mogelijk kan helpen om kinderen te verwekken.

De onderzoekers van de Universiteit van Newcastle kweekten de zaadcellen uit stamcellen van een menselijk embryo dat was 'overgebleven' na een IVF-behandeling.

Het kunstmatig sperma vertoont volgens de wetenschappers alle kenmerken van natuurlijke geslachtscellen.

Zo hebben de cellen 23 chromosomen, in plaats van de 46 chromosomen die normaal gesproken worden gevonden in cellen die zichzelf niet kunnen reproduceren.

Staart

Ook het uiterlijk van de zaadcellen komt overeen met natuurlijk sperma.

“Deze cellen hebben duidelijk een kop en een staart en ze zwemmen”, aldus hoofdonderzoeker Karim Nayernia in de Britse krant The Times. “De enige cellen in het lichaam die zich zo gedragen, zijn spermacellen.”

De resultaten van het experiment zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Stem Cells and Development.

Onvruchtbaarheid

In theorie zou de nieuwe techniek in de toekomst kunnen worden gebruikt om gezond sperma te kweken uit stamcellen van volwassen mannen. Onvruchtbare mannen zouden dan toch kinderen kunnen verwekken.

“Deze ontdekking kan ons helpen om nieuwe behandelingen te ontwikkelen, waarmee onvruchtbare koppels toch kinderen kunnen verwekken die hun genen dragen”, aldus Nayernia.

Vrouwelijk sperma

De onderzoeker wilde in eerste instantie ook kunstmatig sperma kweken uit vrouwelijke stamcellen, zodat hij twee vrouwen samen een kind zou kunnen laten verwekken. Het ontwikkelen van 'vrouwelijk sperma' bleek tijdens zijn experimenten echter onmogelijk.

Overigens moet ook het sperma dat is gecreëerd uit mannelijke stamcellen, nog uitgebreider worden onderzocht om te bepalen of de kunstmatige geslachtscellen helemaal goed werken.