'Magneet verbetert prestaties menselijk brein'

AMSTERDAM - Mensen leren sneller nieuwe vaardigheden als hun hersenen licht worden gestimuleerd door magneten. Dat blijkt uit een experiment van Canadese wetenschappers.

De onderzoekers van de Universiteit van British Columbia in Vancouver lieten dertig proefpersonen een aantal dagen lang oefenen op een computerspel, waarbij ze met een joystick een bewegend stipje op een computerscherm moesten volgen.

De bewegingen van de stip waren voor een deel onvoorspelbaar, maar tijdens een bepaald gedeelte van de test volgde het puntje een vast patroon.

Oefenen

De deelnemers aan het experiment waren daar niet van op de hoogte en hadden het idee dat alle bewegingen onvoorspelbaar waren.

Maar als hun hersenen lichtjes werden gestimuleerd met magneten, waren ze na een aantal keren oefenen beter in staat om het stipje te volgen tijdens het voorgeprogrammeerde deel van de test.

Mensen wier brein niet werd blootgesteld aan magnetische kracht, boekten veel minder snel progressie in het spel.

Vaardigheden

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift BMC Neuroscience. Volgens de onderzoekers suggereert het experiment dat mensen beter vaardigheden kunnen leren en onthouden als er een magnetische kracht op hun brein wordt losgelaten.

Tijdens het experiment werd voornamelijk de motorische cortex gestimuleerd met magneten. Dat is een gebied van de hersenen dat zich vlak achter het voorhoofd bevindt en wordt geassocieerd met het uitvoeren van bewegingen.

Leervermogen

“Met dit trucje hopen we uiteindelijk het leervermogen te stimuleren van mensen die veel moeite hebben met het aanleren van motorische vaardigheden”, zo verklaart hoofdonderzoekster Lara Boyd in de Britse krant The Daily Telegraph. “Er is echter nog veel meer onderzoek nodig.”