'Examenzweet heeft specifieke geur'

AMSTERDAM - Mensen ruiken onbewust het verschil tussen het zweet van sporters en het transpiratievocht van studenten die zenuwachtig zijn voor examens. Dat hebben Duitse wetenschappers ontdekt.

De onderzoekers van de Universiteit van Düsseldorf bevestigden bij wijze van experiment absorberende pads onder de oksels van 49 universiteitsstudenten die in afwachting waren van een belangrijk examen.

Later droegen de studenten de pads ook onder hun oksels tijdens een sportwedstrijd.

Een groep proefpersonen moest uiteindelijk proberen om verschil te ruiken tussen het sportzweet en het examenzweet.

Hersenreactie

Al snel werd duidelijk dat de deelnemers aan het experiment geen bewust onderscheid konden maken. Maar uit hersenscans bleek dat hun brein wel op een bijzondere manier reageerde op het examenzweet, zo meldt het Britse tijdschrift New Scientist

Er lichtten gebieden op in de hersenen, die over het algemeen worden geassocieerd met het ontvangen van emotionele signalen en het ontwikkelen van gevoelens van empathie.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PLOS One.

Gevaar

De onderzoekers vermoeden dat bezorgde mensen een geurstof afscheiden in hun zweet, die ervoor zorgt dat omstanders hun gevoelens kunnen oppikken.

Dat zou ook verklaren waarom de proefpersonen gevoelens van medelijden leken te ontwikkelen in hun hersenen, toen ze aan het zweet van de examenkandidaten roken.

Angst

Mogelijk zorgen bijzondere geurstoffen in zweet er ook voor dat gevoelens van angst zich snel verspreiden onder mensen die in gevaar verkeren.

Zo bleek uit eerder onderzoek dat mensen die aan angstzweet van skydivers ruiken daarna hersenactiviteit vertonen in gebieden die een belangrijke rol spelen bij het ervaren van angst.