‘Voorouder van mensaap kwam uit Azië’

AMSTERDAM – Een fossiel uit Myanmar suggereert dat de voorouder van de mensaap niet in Afrika leefde, maar in Azië. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers bekend gemaakt.

De onderzoekers van het Carnegie Museum of National History kwamen tot hun conclusie na het bestuderen van de overblijfselen van een primaat die vermoedelijk 38 miljoen jaar geleden in een tropisch regenwoud leefde.

Uit het fossiel met de naam Ganlea bleek dat het ging om een soort lemur met uitzonderlijk grote voortanden. Waarschijnlijk gebruikte het dier de tanden om harde tropische vruchten te openen en zaden of noten er uit te halen.

Eetgewoonte

Volgens de onderzoekers voeden alleen de zogenaamde hogere primaten zich op die manier. Maar ook de rest van het skelet suggereert dat de Ganlea een voorouders is van de mensapen die veel later in Afrika leefden.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B..

Kaken

“De Ganlea heeft dezelfde anatomie als mensapen”, aldus hoofdonderzoeker Christopher Beard op Discovery News. “Vooral de aapachtige kaken en tanden wijzen erop dat het dier nauw verwant was aan een gezamenlijke voorouder van de nu levende apen en mensen.”

“Een paar miljoen jaar nadat de Ganlea leefde, zijn er waarschijnlijk een of meer van dit soort primitieve primaten vanuit Azië naar Afrika getrokken”, aldus Beard. “Daar evolueerden ze verder tot apen en in sommige gevallen zelfs tot mensen.”