Schizofrene genen ontdekt

UTRECHT - Wetenschappers van de Universiteit Utrecht hebben drie genen ontdekt die een rol spelen bij het ontstaan van schizofrenie. De Utrechters maken deel uit van een internationaal team van onderzoekers.

Het artikel over het onderzoek verschijnt deze maand in het tijdschrift Nature.

De wetenschappers vergeleken de erfelijke eigenschappen van ruim 2600 schizofreniepatiënten met bijna 13.500 gezonde personen.

In drie genen vonden zij verschillen tussen schizofreniepatiënten en gezonde personen. De genen zijn betrokken bij het immuunsysteem, de hersenontwikkeling en het geheugen.

Genetisch

Geneticus Roel Ophoff van het Universitair Medisch Centrum Utrecht, een van de leiders van het onderzoek, spreekt van 'een van de grootste studies tot nu toe op dit gebied'. Schizofrenie is voor een groot deel genetisch bepaald. ''Bij 80 procent van de mensen met schizofrenie betreft het een genetische aandoening'', zei Ophoff.

''De resultaten betekenen dus niet dat we kunnen voorspellen wie schizofrenie zal ontwikkelen. De winst zit in het ontrafelen van de oorsprong van de ziekte. En we moeten de oorsprong kennen om nieuwe behandelingsmethoden te ontwikkelen'', aldus Ophoff.