AMSTERDAM - De houdingen die pasgeboren baby’s aannemen kunnen tot op zekere hoogte hun intellectuele ontwikkeling op latere leeftijd voorspellen. Dat blijkt uit een Australisch onderzoek.

Onderzoekers van de Australian National University filmden de bewegingen van 65 baby's, elf tot zestien weken na hun geboorte.

Ze registreerden van alle kinderen welke verschillende houdingen ze aannamen binnen een periode van vijf minuten.

De wetenschappers bleken aan de hand van enkele ‘normale’ houdingen te kunnen voorspellen of een kind zich op latere leeftijd goed zou ontwikkelen op intellectueel vlak. Dat meldt het Britse tijdschrift New Scientist.

Vingers

Zo spreiden intellectueel gezonde baby’s volgens de onderzoekers af en toen hun handjes, zodat alle vingers een andere kant op wijzen. Die houding zou bewijzen dat ze hun vingers onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen.

Verder zou het ook een goed teken zijn wanneer een kind af en toe op zijn rug ligt met zijn hoofd recht naar achter, in plaats van hangend naar een kant.

Leerachterstand

De baby’s die eerder genoemde houdingen aannamen bleken tussen hun zevende en elfde levensjaar vaak te beschikken over IQ van boven de 100. De pasgeboren kinderen die de ‘normale’ houdingen niet lieten zien op de filmpjes, bleken op latere leeftijd meestal een IQ van onder 100 te hebben.

Het onderzoek werd uitgevoerd met baby's die te vroeg waren geboren, omdat die op latere leeftijd gemiddeld vaker een leerachterstand ontwikkelen. De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift The Journal of Child Psychology and Psychiatry.

Identificatie

“Deze studie vergroot de mogelijkheden om kinderen te identificeren die een groot risico lopen om op latere leeftijd last te krijgen van leerproblemen en hen bij voorbaat te helpen”, aldus hoofdonderzoeker Peter Anderson in New Scientist.