AMSTERDAM – Een internationaal team van wetenschappers heeft een gen ontdekt dat bepaalde ratten tammer maakt dan hun soortgenoten. De studie kan mogelijk leiden tot een genetische methode om dieren te temmen.

Onderzoekers van het Max Planck Instituut lokaliseerden de genen voor tamheid in het DNA van een grote populatie laboratoriumratten uit Rusland.

De voorouders van de dieren werden in 1972 al gevangen in de plaats Novosibirsk. Na hun vangst werden de ratten opgedeeld in twee groepen.

In de eerste groep zaten de agressieve dieren. In de andere groep zaten dieren die zich over het algemeen rustig gedroegen en het niet erg leken te vinden om te worden aangeraakt en opgepakt door mensen.

Paren

Recentelijk hebben wetenschappers ratten uit de twee groepen met elkaar laten paren. Door te kijken naar het gedrag van de nakomelingen, konden ze precies bepalen welke genen tamheid veroorzaakten.

De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Genetics.

Buffels

De onderzoekers hopen dat hun bevindingen uiteindelijk zullen leiden tot genetische methoden om diersoorten te temmen, die tot nu toe ontembaar leken. Zo is het nog nooit iemand gelukt om een Afrikaanse buffel af te richten.

“Ik hoop we door dit onderzoek de genetische achtergrond van tamheid beter zullen leren begrijpen”, zo verklaart hoofdonderzoeker Frank Albert op de Amerikaanse nieuwssite ScienceDaily. “Misschien kunnen we dan enkele diersoorten domesticeren waarmee mensen tot nu toe weinig succes hadden, zoals de Afrikaanse buffel.”