AMSTERDAM - Als je in een goede stemming bent, is je blikveld groter. Dat blijkt uit een experiment van Canadese wetenschappers.

Onderzoekers van Northwestern University lieten proefpersonen verschillende fotoseries zien om ze in een goed humeur te brengen, of juist negatief te stemmen.

Vervolgens moesten de deelnemers aan het experiment naar een compositieafbeelding kijken. Op de afbeelding stond een grote foto van een gezicht met daar omheen enkele kleine ‘omgevingsfoto’s’ zoals een huis en een boom.

Mensen die een slecht humeur hadden, waren veel meer gefocust op het gezicht, dan proefpersonen die plezierig gestemd waren. Ze namen daardoor minder omgevingsdetails waar.

Hersenscan

Uit hersenscans bleek verder dat de parahippocampale cortex van de negatief gestemde proefpersonen minder actief was. Dat hersengebied wordt geassocieerd met het waarnemen van de omgeving.

De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in The Journal of Neuroscience.

Raam

Het ruime blikveld van positief gestemde mensen lijkt een voordeel, maar volgens de wetenschappers is dat niet altijd het geval.

“Als mensen in een goede stemming zijn, nemen ze waarschijnlijk meer objecten waar in hun omgeving”, zegt hoofdonderzoeker Taylor Schmitz op de Amerikaanse nieuwssite ScienceDaily. “Een goed humeur vergroot dus letterlijk het raam waardoor we de wereld bekijken.

Nadeel

"Het voordeel daarvan is dat we alles meer in perspectief kunnen zien", aldus Schmitz. "Maar het nadeel is dat het kan afleiden bij taken die veel van onze aandacht vereisen, zoals het besturen van gevaarlijke machines of het screenen van passagiers en bagage op vliegvelden.”