AMSTERDAM - Duitse wetenschappers hebben muizen gecreëerd, die beschikken over een menselijk gen voor spraak. Het experiment zal niet leiden tot sprekende dieren, maar moet wel inzicht bieden in de evolutie van spraak bij mensen.

De onderzoekers van het Max Planck Instituut in Leipzig kweekten met behulp van genetische manipulatie enkele muizen, die de menselijke variant van het gen FOXP2 aanmaakten.

Het gen komt voor bij alle dieren, maar is bij mensen op een speciale manier geëvolueerd en vermoedelijk betrokken bij de ontwikkeling van spraak.

Volgens de wetenschappers heeft het menselijk gen ook bij muizen invloed op het gedrag en het gepiep van de dieren.

Toonhoogte

Bij de muizen zijn veranderingen geregistreerd in specifieke hersendelen, die bij mensen verantwoordelijk zijn voor taal en spraak. Verder produceren de proefdieren ultrasone geluiden met een lagere toonhoogte dan normale muizen.

De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Cell.

Pratende dieren

De onderzoekers hopen met de genetisch gemanipuleerd muizen meer te weten te komen over de evolutie van spraak bij mensen.

“Met deze eerste studie hebben we laten zien dat muizen niet alleen kunnen worden gebruikt om ziektes te bestuderen, maar ook om onze eigen geschiedenis te onderzoeken”, aldus hoofdonderzoeker Wolfgang Enard op de Amerikaanse nieuwssite Physorg.com

“We willen het gen FOXP2 functioneel bestuderen”, zegt hij. “In de loop van de menselijke evolutie zijn er veranderingen in het gen ontstaan, die mogelijk kunnen verklaren waarom wij kunnen spreken en andere dieren niet.”