AMSTERDAM - Een kleine groep dinosaurussen in Noord-Amerika heeft mogelijk nog een half miljoen jaar geleefd na de massa-extinctie van ruim 65 miljoen jaar geleden. Dat beweert een Amerikaanse wetenschapper

Geoloog Jim Fasset van de US Geological Survey ontdekte tijdens een opgraving in het San Juan Basin in Colorado de overblijfselen van dinosaurussen in een bodemlaag uit het begin van het Paleogeen, een tijdperk dat 65,5 miljoen jaar geleden begon.

Tot nu toe werd aangenomen dat alle dinosaurussen uitstierven in het Krijt, een periode die vlak daarvoor ten einde kwam.

Reusachtig

De resultaten van de opgraving zijn gepubliceerd in het online wetenschappelijk tijdschrift Palaeontologia Electronica.

Volgens Fasset zijn bij het onderzoek botten aangetroffen van veel verschillende dinosaurussen, zoals plantetende ceratopsen, reusachtige sauropoden en tweepotige hadrosaurussen.

T-Rex

“Misschien zat er zelfs een enkele T-rex bij”, zegt de wetenschapper in de Amerikaanse krant L.A. Times. “Sommige tanden die we hebben gevonden, wijzen daarop.”

Het gebeurt wel vaker dat dinosaurusresten worden aangetroffen in lagen uit tijdperken na de massa-extinctie. Meestal blijken de botten dan echter door stromend water naar een andere bodemlaag te zijn gespoeld.

Botten

Volgens Fasset is zijn vondst niet op die manier te verklaren. Bij de opgraving stuitte hij namelijk op maarliefst 34 botten van één hadrosaurus. Als de botten zouden zijn weggespoeld van hun oorspronkelijke locatie, zouden ze volgens de onderzoeker bijna zeker van elkaar zijn gescheiden.

Beschut

De grote vraag is hoe de dinosaurussen in het San Juan Basin een massa-extinctie overleefd kunnen hebben. Het gebied is niet bijzonder beschut of afgelegen van de rest van de wereld.

Fasset vermoedt daarom dat de dinosaurussen tijdens de ramp die hun soortgenoten doodde (waarschijnlijk een meteorietinslag) wel in een afgelegen gebied zoals Alaska verbleven en pas later naar het San Juan Basin zijn getrokken.