Afrika genetisch meest diverse continent

WASHINGTON - Afrika is in genetisch opzicht het meest gevarieerde continent op aarde. Tot die conclusie is een team van wetenschappers gekomen na tien jaar onderzoek in heel Afrika.

Dat meldt het wetenschappelijke tijdschrift Science, aldus de BBC vrijdag. Het onderzoeksteam bestudeerde genetisch materiaal van 121 Afrikaanse bevolkingsgroepen.

''In het verleden analiseerden genetici slechts een paar Afrikanen en namen aan dat die representatief waren voor het hele continent'', zei hoofdonderzoekster Sarah Tishkoff van de Amerikaanse Universiteit van Pennsylvania. ''Maar wij ontdekten dat geen enkele bevolkingsgroep representatief is voor alle diversiteit.''

Ziektes

Er was tot op heden nog weinig bekend over genetische variatie onder Afrikanen. Die kennis is echter essentieel om te begrijpen waarom ziektes harder toeslaan bij bepaalde bevolkingsgroepen dan bij andere en hoe ze het beste kunnen worden bestreden.

De wetenschappers ontdekten dat de zogenoemde 'Kaap-gekleurde' bevolking van Zuid-Afrika de meest gevarieerde afkomst ter wereld heeft. Hun afkomst is een mix van Afrikaans, Europees, Oost-Aziatisch en Zuid-Indiaas bloed.

Afro-Amerikanen

De onderzoekers kwamen verder te weten dat de afkomst van bijna driekwart van de Afro-Amerikanen in West-Afrika ligt.

De onderzoekers verzamelden informatie uit zeer afgelegen gebieden. De moeilijke omstandigheden voor onderzoek vormen een van de redenen dat uit deze gebieden nooit eerder informatie is gehaald.

Met de nieuwe bevindingen van het onderzoeksteam kan een nieuw verband worden gelegd tussen DNA, biologie, antropologie en talen.