Avondmensen kunnen langer geconcentreerd werken

AMSTERDAM - Mensen die graag ’s avonds werken, blijven  langer alert dan mensen die het liefst ’s ochtends vroeg aan de slag gaan. Dat hebben Belgische wetenschappers ontdekt.

Onderzoekers aan de Universiteit van Luik lieten tientallen ochtend- en avondmensen precies even lang slapen in een laboratorium, maar wel op een tijdstip dat ze zelf mochten uitkiezen.

De volgende dag moesten de proefpersonen om de paar uur een test maken, waarbij een hoge mate van concentratie was vereist.

De eerste uren na het ontwaken presteerde iedereen even goed, maar na 10,5 uur hadden de ochtendmensen beduidend meer moeite om hun aandacht bij de test te houden dan de avondmensen.

Hersenscans

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Uit aanvullende hersenscans bleek dat ochtendmensen in de loop van de dag minder activiteit vertoonden in hersengebieden die worden geassocieerd met alertheid. Ook een hersendeel dat bekend staat als de biologische klok van het menselijk brein werd steeds minder actief bij de vroege vogels.

Bij de avondmensen bleef de biologische klok in de hersenen juist  zo actief dat ze zich nauwelijks slaperig voelden en langer geconcentreerd konden doorwerken.

Werktijden

Toch hebben avondmensen in het dagelijks leven lang niet altijd voordeel van hun langdurige concentratievermogen, zo waarschuwen de onderzoekers.

“In de praktijk zijn ochtendtypes mogelijk in het voordeel, omdat hun slaapschema beter aansluit bij de gebruikelijke werktijden in de maatschappij”, aldus onderzoeker Philippe Peigneux tegen National Geographic.

“Avondmensen raken eerder in de problemen omdat ze verplicht vroeg op moeten staan en ’s avonds moeilijk in slaap komen. Daardoor bouwen ze  een slaapschuld op.”