DELFT - Vrouwen geven meer geld uit tijdens het winkelen als ze de laatste tien dagen van hun menstruatiecyclus doormaken. Dat hebben Britse wetenschappers ontdekt.

Onderzoekers van Hertfordshire University ondervroegen ruim vierhonderd vrouwen over hun recente winkelgedrag.

Ze vonden daarbij een duidelijk verband tussen het uitgavenpatroon van de ondervraagden en de fase van hun menstruatiecyclus.

Impulsaankopen

Vrouwen die in de laatste tien dagen voor hun menstruatie een winkel hadden bezocht, bleken veel meer te hebben gekocht dan andere proefpersonen. Ruim twee derde gaf toe één of meerdere impulsaankopen te hebben gedaan.

Gemiddeld spendeerden de vrouwen die het einde van hun menstruatiecyclus doormaakten ongeveer 25 tot 250 euro meer dan ze van tevoren hadden gepland.

Heftige emoties

Volgens hoofdonderzoeker Karen Pine blijkt uit de onderzoeksgegevens dat vrouwen een winkelsessie vaak gebruiken om de heftige emoties te verwerken die vlak voor de menstruatie kunnen optreden.

“Hoe verder de vrouwen waren gevorderd in hun menstruatiecyclus, hoe meer ze hun budget overschreden”, verklaart Pine in de Britse krant Daily Telegraph. “Dat koopgedrag lijkt een reactie te zijn op intense emoties. Ze voelen zich gestrest of depressief en gaan dan winkelen om zichzelf op te vrolijken.”

Geldproblemen

Vrouwen met geldproblemen kunnen de resultaten van het onderzoek volgens Pine gebruiken om hun uitgavenpatroon onder controle te houden.

“Als vrouwen bezorgd zijn over hun uitgavenpatroon, dan kunnen ze beter niet gaan shoppen tegen het einde van hun menstruatiecyclus”, aldus de onderzoekster. “Het is op dat moment verstandiger om een andere leuke activiteit te plannen.”