UTRECHT - Het succes van een eigen bedrijf blijkt niet zozeer te maken te hebben met bedrijfsstrategiën en motivatie. Een goed netwerk is belangrijker.

Dat blijkt uit een onderzoek van econoom Arjan van den Born, die dinsdag promoveert aan de Universiteit Utrecht.

De wetenschapper heeft uitgezocht wat de succesfactoren zijn voor het sterk groeiende leger van hoogopgeleide zzp'ers, zelfstandige professionals met een eigen onderneming zonder personeel.

De groep startende ondernemers neemt in Nederland snel toe.

Starters

In 2003 waren er 54.000 starters. Dit aantal was in 2007 al meer dan verdubbeld en in de eerste helft van 2008 stonden al 67.000 zzp'ers ingeschreven bij Kamers van Koophandel.

Volgens Van den Born wordt de sterke groei vooral veroorzaakt doordat steeds meer goedopgeleide mensen denken dat zij hun kennis en vaardigheden op de vrije markt te gelde kunnen maken. Zij verhuren zichzelf als het ware.

Motivatie

De promovendus stelt vast dat motivatie maar 5,2 procent van het succes bepaalt. Persoonlijkheid scoort nog minder met 1,1 procent.

Ook een doordachte bedrijfstrategie helpt minder goed dan gedacht, met maar 2,8 procent.

Succes

Succesfactoren zijn wel de vaardigheid van de starter (25,6 procent) en het netwerk (20,7 procent).

Maar de zzp'er is toch vooral afhankelijk van de werking van de markt. Die factor bepaalt voor bijna de helft het succes van het eigen bedrijfje, aldus de onderzoeker.