Bijzondere voedselnaam verhoogt eetlust kinderen

AMSTERDAM - Jonge kinderen eten aanzienlijk meer, als voedsel van een creatieve naam wordt voorzien. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Onderzoekers van Cornell University in de staat New York zetten een grote groep 4-jarige kinderen enkele dagen achtereen een bord met wortels voor. Bij de helft van die maaltijden gebruikten ze de creatieve omschrijving ‘röntgenvisie-wortels’ om de groente aantrekkelijker te laten lijken.

Lange termijn

Deze aanpak verhoogde de eetlust van de jonge proefpersonen drastisch, zo meldt de Amerikaanse nieuwszender MSNBC. Tijdens de eetsessies met verzonnen voedselnaam aten de kinderen gemiddeld twee keer zo veel wortels als wanneer de groente niet op een creatieve manier werd aangeprezen.

Volgens de onderzoekers werkte de speciale naamgeving zelfs op de lange termijn. Kinderen die na het eten van ‘röntgenvisie-wortels’ de volgende dag weer ‘gewone’ wortels op hun bord kregen, aten nog steeds 50 procent meer dan normaal.

Ook volwassenen

“Een leuke naam maakt het eten van een bepaalde groente ook leuker”, zo verklaarde onderzoeksleider Brian Wansink. “Of het nu gaat om superdoperwten of dinosaurus-broccoli, een aansprekende voedselbeschrijving zorgt ervoor dat kinderen zich meer verheugen op een maaltijd. Het werkt zelfs door tot de volgende dag.”

Ook bij volwassenen kan de eetlust worden bevorderd door bijzondere voedselnamen. Bij een eerder onderzoek in een restaurant veranderde Wansink bijvoorbeeld de naam van het gerecht ‘zeevruchtenfilet’ in ‘sappige zeevruchtenfilet’. Dat leidde tot 28 procent meer bestellingen. Verder gaven klanten gemiddeld een hoger cijfer voor de smaak van het gerecht.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie