‘Ruim 600 bacteriën in menselijk speeksel’

AMSTERDAM - Het speeksel van mensen kan meer dan 600 verschillende bacteriën bevatten en de samenstelling van die micro-organismen verschilt sterk van persoon tot persoon. Dat hebben wetenschappers ontdekt tijdens een wereldwijd onderzoek naar speeksel.

De onderzoekers van het Max Planck Instituut in Leipzig namen speekselmonsters af bij 120 proefpersonen uit Zuid-Amerika, Noord-Amerika, Europa, Azië en Afrika.

Met DNA-onderzoek identificeerden ze in die kleine groep mensen 101 bekende mondbacteriën en 39 bacteriën die nog nooit in menselijk speeksel waren aangetroffen. Ook stuitten ze op 64 micro-organismen waarvan het bestaan nog onbekend was. Dat meldt de Amerikaanse website ScienceDaily.

Woonplaats

Na een uitgebreide analyse ontdekten de wetenschappers dat de samenstelling van mondbacteriën sterk verschilt van persoon tot persoon. Ze slaagden er zelfs niet in om overeenkomsten te vinden op basis van de woonplaats en afkomst van de proefpersonen.

“Dat is verrassend”, zo verklaart hoofdonderzoeker Mark Stoneking. “We hadden verwacht dat de samenstelling van het speeksel zou worden beïnvloed door de variëteit aan eetgewoontes en culturen in de wereld.”

Broedplaats

Door de studie wordt weer eens benadrukt dat het menselijk lichaam een broedplaats is voor ontelbaar veel bacteriën en andere micro-organismen. In totaal kunnen er volgens berekeningen van de wetenschappers zo’n 600 verschillende bacteriën voorkomen in menselijk speeksel.

In het totale menselijk lichaam zijn naar schatting zelfs tien keer zo veel micro-organismen te vinden als menselijke cellen.

Onschuldig

“We zijn in feite een lopend bacteriologisch systeem”, zo reageerde de Amerikaanse bioloog Noah Fierer op het onderzoek. “Veel mensen schrikken als ze dat horen. Maar de meeste bacteriën zijn compleet onschuldig en zelfs bevorderlijk voor onze gezondheid.”