AMSTERDAM - De kleuren blauw en rood hebben een directe invloed op respectievelijk de creativiteit en concentratie van mensen. Dat hebben Canadese wetenschappers vastgesteld met een experiment.

De onderzoekers van de universiteit van British Columbia in Vancouver lieten 600 studenten verschillende testen maken op een computer met een blauw of een rood achtergrondscherm.

Uit de resultaten bleek dat de kleur van het scherm een grote invloed had op de gemoedstoestand en de prestaties van de proefpersonen, zo meldt het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Woorden

De deelnemers aan de test die met een rode achtergrond werkten, scoorden hoger bij opdrachten waarbij oog voor detail en concentratie belangrijk was, zoals het onthouden van woorden.

De mensen die tegen een blauw achtergrondscherm aan keken, presteerden overtuigender bij opgaven waarbij de nodige creativiteit was vereist.

Ze waren bij voorbeeld beter in staat om bij een opdracht zo veel mogelijk activiteiten te verzinnen, waarbij je een stapel bakstenen kunt gebruiken.

Stoplichten

Volgens de onderzoekers kan de uitslag van de studie worden verklaard aan de hand van associaties die de kleuren rood en blauw oproepen bij mensen. "Met dank aan stoplichten en de rode pen van de leraar op school associëren we rood met gevaar en waarschuwingen", zegt hoofdonderzoekster Juliet Zhu in de Britse krant The Independent.

"Dat zorgt voor een verhoogde staat van alertheid, waardoor we beter scoren bij taken waarbij je erg geconcentreerd moet zijn."

Minder bang

De kleur blauw zorgt er volgens Zhu voor dat mensen minder bang zijn om fouten te maken. "Door associaties met lucht, zee en water associëren de meeste mensen blauw met rust en vrede. Ze voelen zich daardoor veiliger en worden creatiever."

De wetenschappers waarschuwen wel dat de resultaten van het onderzoek waarschijnlijk zijn beïnvloed door de westerse achtergrond van de proefpersonen. "Ik kom zelf uit China en daar wordt de kleur blauw heel sterk geassocieerd met geluk en voorspoed", aldus Zhu.

"De resultaten van deze test zouden daardoor mogelijk anders uitvallen."