Resten uitgestorven pinguïn ontdekt

AMSTERDAM - Onderzoekers van de universiteit van Wellington in Nieuw-Zeeland hebben de resten ontdekt van een tot nu toe onbekende pinguïn-soort. Een van de onderzoekers heeft dit woensdag bekendgemaakt.

Het gaat om de Waitaha-pinguïn. De soort is rond 1500 uitgestorven, tweehonderdvijftig jaar nadat de eerste Polynesiërs voet aan land hadden gezet. Doordat de Waitaha-pinguïn werd uitgeroeid, kreeg een andere soort, de geeloog-pinguïn, de ruimte om zich verder over Nieuw-Zeeland te verspreiden.

De geeloog-pinguïn is nu echter zelf een van de zeldzaamste soorten en wordt met uitsterving bedreigd. De laatste zevenduizend dieren leven in Nieuw-Zeeland. Er worden intensieve pogingen gedaan om uitsterving te voorkomen.

Afvalputten

Tijdens DNA-onderzoek van zeer oude botten van geeloog-pinguïns die zijn gevonden in afvalputten van de Maori's werden nog oudere botten gevonden, met afwijkend DNA. Op grond van nader onderzoek van de botten werd de uitgeroeide Waitaha-pinguïn 'gereconstrueerd'.

Volgens de onderzoekers is het uitsterven van de Waitaha en de daarop volgende verspreiding van de geeloog-pinguïn een duidelijk voorbeeld dat de ene diersoort zich veel beter aan andere omstandigheden weet aan te passen dan de andere.