AMSTERDAM - De Tyrannosaurus Rex had de beste neus van alle dinosaurussen. Dat hebben Canadese wetenschappers vastgesteld door opgegraven schedels van de diersoort te bestuderen.

De onderzoekers van de universiteit van Calgary maakten bij hun onderzoek CT-scans van de schedels van tientallen tweepotige dinosaurussen om meer te weten te komen over het reukorgaan van de verschillende dieren.

De reukkolf - een deel van het brein dat wordt geassocieerd met reukzin - heeft in de schedels van de dieren bijna altijd een afdruk achtergelaten. Met het blote oog is dat niet te zien. Maar op een CT-scan kan zo'n afdruk informatie onthullen over de grootte van het hersendeel.

Goed ontwikkeld

Uit het Canadese onderzoek blijkt dat de Tyrannosaurus Rex een erg grote reukkolf had in verhouding tot andere dinosaurussen. Dat wijst erop wijst dat het reukorgaan van het dier buitengewoon goed ontwikkeld was. De T-rex moet volgens de onderzoekers in staat zijn geweest om op grote afstand prooien te ruiken.

De onderzoeksresultaten worden deze week gepubliceerd in het Britse wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.

Geen uitsluitsel

De bevindingen zijn voer voor de recente discussie tussen wetenschappers over de vraag of de Tyrannosaurus Rex een jager of aaseter was. Volgens de Canadese onderzoekers geeft de goede neus van het dier echter geen definitief uitsluitsel over die vraag.

"Grote reukkolven worden weliswaar aangetroffen bij moderne vogels en zoogdieren die op hun reukorgaan moeten vertrouwen om vlees te vinden, maar ook bij dieren die 's nachts actief zijn en dieren die grote gebieden moeten verkennen", zo verklaart hoofdonderzoekster Darla Zelenitsky op de Amerikaanse website ScienceDaily.

"Waarschijnlijk zou de Tyrannosaurus een dood dier dat hij onderweg rook niet hebben afgeslagen, maar het is net zo goed mogelijk dat hij zijn scherpe reukzin gebruikte om in grote gebieden te navigeren en om zijn volgende slachtoffer te vinden."