STOCKHOLM - De Nobelprijs voor Scheikunde gaat dit jaar naar de Japanner Osamu Shimomura en de Amerikanen Martin Chalfie en Roger Y. Tsien voor "hun ontdekking en ontwikkeling van de groene fluoriscerende proteïne GFP". Dat maakte de Koninklijke Zweedse Academie voor Wetenschappen woensdag bekend.

GFP werd in 1962 ontdekt in een kwal, de Aequorea victoria. Sindsdien wordt de proteïne ingezet als marker bij biologisch onderzoek. Met behulp van GFP zijn wetenschappers erin geslaagd processen zichtbaar te maken die eerder onzichtbaar waren, zoals de ontwikkeling van zenuwcellen en de uitbreiding van kanker.

In het menselijk lichaam komen tienduizenden verschillende proteïnes voor. Deze eiwitten controleren tal van chemische processen.

Met behulp van DNA-technologie is het mogelijk geworden om GFP te verbinden met andere proteïnes en deze daardoor zichtbaar te maken. Dat maakt het mogelijk om de bewegingen en interacties van die eiwitten waar te nemen.

Alzheimer

De technologie is toegepast voor onderzoek naar Alzheimer en naar de groei van insuline producerende cellen in een embryo.