AMSTERDAM - Ruimtevaartorganisaties en satellietbedrijven zijn bezig om een soort verkeersleiding voor de ruimtevaart op te richten.

Dat meldt het Britse tijdschrift New Scientist. De toenemende hoeveelheid ruimteschroot maakt de kans op botsingen in de ruimte steeds groter.

Ruim 100 operators van satellieten testen op dit moment een primitieve versie van een 'ruimteverkeersleiding' in een centrum van de Amerikaanse luchtmacht in Colorado Springs. Ze hebben een systeem ontworpen waarmee ze elke seconde gegevens uit over de precieze posities van hun satellieten uitwisselen. Mogelijke botsingen met ruimteschepen zouden daarmee voorkomen kunnen worden.

"Tot nu toe werd de informatie over satellieten op een gecompliceerde manier uitgewisseld", aldus woordvoerder Richard DalBello in New Scientist. "Maar in de toekomst zal er steeds meer activiteit in de ruimte zijn. We moeten dus nu bepalen hoe we daarmee omgaan."

Dramatische gevolgen

De proef met het 'satelliet-positiesysteem' is echter niet toereikend. Behalve de 900 actieve satellieten, draaien er ook nog 5600 kunstmanen om de aarde die niet meer worden gebruikt en waar nauwelijks gegevens van zijn. Verder zweven er volgens de Europese ruimtevaartorganisatie ESA al zeker 10.000 stukken schroot (van bijvoorbeeld ontplofte satellieten en ruimtevaartuigen) in de ruimte die groter zijn dan 10 centimeter en zich met 22 duizend kilometer per uur verplaatsen. Een botsing tussen dat ruimteafval en ruimtevaartuigen heeft vrijwel zeker dramatische gevolgen.

Koerswijziging

Op dit moment speurt het grondpersoneel van een ruimtemissie pas tijdens de vlucht naar rondzwevend puin, zodat de koers van ruimteschepen soms opeens razendsnel moet worden gewijzigd. Twee weken geleden moest het internationale ruimtestation ISS bijvoorbeeld nog worden gedraaid om een ruimtebrokstuk te ontwijken.

Radars

De Amerikaanse luchtmacht is echter druk bezig om de bewegingen van het ruimtepuin in kaart te brengen met radars. Het is de bedoeling dat die gegevens in een database komen, die wordt gecombineerd met het satelliet-positiesysteem in Colorado Springs. "Er worden steeds meer commerciële satellieten gelanceerd", aldus Daniel Murray van US Air Force. "Ook zal het ruimtetoerisme opkomen. Daarom moét er een efficiëntere manier komen om de veiligheid in de ruimte te bewaken."