SCHIPHOL - Schiphol gaat kerosinedamp die vrijkomt bij het afvullen van tankwagens omzetten in elektriciteit en warmte.

Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat en president-directeur Gerlach Cerfontaine van Schiphol Group namen een systeem daarvoor woensdag in gebruik.

Voorheen kwamen de kerosinedampen in het milieu terecht en ook werden tankwagenchauffeurs aan de dampen blootgesteld. Het systeem zorgt voor een vermindering van de uitstoot van de bewuste dampen van 1 miljoen kubieke meter.

Grootste afnemer

De warmte en elektriciteit die daarmee wordt opgewekt zou kunnen voorzien in de behoefte van vijfhonderd huishoudens.

Luchtvaartmaatschappij KLM is met ongeveer 60 procent van het totale verbruik de grootste afnemer van kerosine op Schiphol en heeft geïnvesteerd in nieuwe tankwagens die aansluiten op het zogenoemde 'kerosine vapour processing system'.

Het bedrijf Aircraft Fuel Supply (AFS) heeft het systeem ontwikkeld. AFS gaat de opgewekte elektriciteit en warmte gebruiken voor de verwarming van de eigen gebouwen.

Energierekening

Daarmee bespaart het bedrijf 100.000 euro op de energierekening, waarmee het de gedane investering in het systeem in zeven jaar terugverdient. De energie die AFS niet gebruikt, gaat naar het openbare elektriciteitsnet.

Halverwege dit jaar moet het systeem ook commercieel beschikbaar zijn. "Ik ben ervan overtuigd dat het Nederlandse bedrijfsleven er een prachtig exportproduct bij heeft", zei minister Eurlings. "Een investering in het milieu leidt tot veel voordelen voor de luchtvaartbranche."