AMSTERDAM - Onderzoekers van de Unversiteit van Calgary hebben een dierlijk fossiel van 290 miljoen jaar oud ontdekt. De 'frogamander' is de voorouder van moderne amfibieën als de kikker en de salamander. De vondst verschaft nieuwe informatie over de herkomst van de dieren.

Zo melden de Canadese ontdekkers woensdag aan persbureau Reuters.

Over de evolutie van de amfibieën tot de kikkers en salamanders die we nu kennen bestaat nog veel onduidelijkheid. Hiaten in de wetenschappelijke kennis over de transformatie van de soorten heeft al geleid tot veel discussie. De nieuwe vondst zou hier een einde aan kunnen maken.

Schakel

De frogamander is de tot op heden ontbrekende schakel tussen de uitgestorven amfibieën en het begin van de moderne soort. Dat zegt Jason Anderson die het onderzoek leidt.

Anderson denkt dat de vondst zijn huidige aanname zal bevestigen dat kikkers en salamanders een zelfde moderne voorouder hebben. Er wordt ook wel gedacht dat de evolutionaire wegen van de amfibieën zich al veel eerder scheidden.

Het gevonden fossiel verkeert in goede staat, het is nog bijna helemaal compleet. Het dier stierf 290 miljoen jaar geleden liggend op zijn rug.