Methaan op planeet buiten ons zonnestelsel

LONDEN - Wetenschappers hebben voor de eerste keer methaan op een planeet buiten ons zonnestelsel ontdekt.

Ze stelden de organische verbinding vast in de atmosfeer van een planeet bij een ster op ongeveer 63 lichtjaren van de aarde.

Water

De onderzoekers vonden ook water in de atmosfeer, maar de planeet zou veel te heet zijn om leven mogelijk te maken, meldde de Britse omroep BBC woensdag over de publicatie in het tijdschrift Nature.

De ontdekking geldt als een belangrijke stap bij het verkennen van nieuwe werelden waar mogelijk leven voorkomt.

Wetenschappers troffen de moleculen methaan aan bij de planeet HD 189733b in de constellatie Vulpecula (Kleine Vos). De planeet met temperaturen tot 900 graden heeft het formaat van Jupiter.

Organische verbinding

Methaan, dat bestaat uit waterstof en koolstof, geldt als de simpelste organische verbinding. Het komt in veel atmosferen van ons zonnestelsel voor, zoals in die van de aarde en Mars.

Onder bepaalde omstandigheden kan methaan een sleutelrol spelen bij chemische reacties die nodig zijn voor het ontstaan van leven.