BRUSSEL - Biodiesel is niet erg goed voor het milieu, stelde het Milieu- en Natuurplanbureau MNP dinsdag in een rapport. De EU wil in 2020 dat 10 procent van de brandstof biologisch is, dus gemaakt van bijvoorbeeld koolzaad of maïs.

Maar de massale teelt van gewassen vergt veel kunstmest, waarbij broeikasgassen vrijkomen.

"Er is meer klimaatwinst te halen door biomassa in stroom om te zetten dan als vervanging van benzine of diesel", stelt het MNP, een adviesorgaan van de Nederlandse regering. Het bureau hoopt op auto's op waterstof en hybride auto's.

Nuttig

Het MNP presenteerde de bevindingen dinsdag bij een hoorzitting van PvdA'er Dorette Corbey in het Europees Parlement. Corbey: "Biobrandstoffen zijn al lang niet meer het gedroomde middel tegen klimaatverandering. Maar als de productie ervan aan strenge regels wordt onderworpen, kunnen ze nuttig zijn."

Milieudefensie ondersteunt de oproep van het MNP om terughoudend te zijn met het bijmengen van biologische brandstof.

Palmolie

Volgens de organisatie kan de productie van bio-olie niet op grote schaal gerealiseerd worden in eigen land en moet er dan in de toekomst niet-duurzaam geproduceerde biologische olie uit het buitenland worden gehaald. Bij de productie van palmolie in Indonesië zet Milieudefensie volgens een woordvoerster grote vraagtekens.

Natuur en Milieu vindt dat de Europese Commissie onverantwoord bezig is door "massaal voedsel in de tank te stoppen". Die plannen moeten onmiddellijk van tafel, aldus de milieugroepering. "Dit gebruik van biobrandstoffen concurreert met voedsel. Hogere voedselprijzen met grote gevolgen voor juist armere landen en het verdwijnen van veel planten- en diersoorten zijn het gevolg".