UTRECHT - Natuurkunde is wereldwijd het meest invloedrijke vakgebied van de Nederlandse wetenschap. In internationale vaktijdschriften worden artikelen van in Nederland werkzame fysici 56 procent vaker geciteerd dan gemiddeld.

Dat blijkt uit een inventarisatie van het Amerikaanse bedrijf Thomson Scientific, waarvan onderzoeksstichting FOM vrijdag de Nederlandse resultaten op een rijtje zette.

De laatste jaren golden Nederlandse publicaties op het gebied van de landbouwwetenschappen als relatief meest geciteerd. Maar deze discipline neemt in het laatste overzicht, over de jaren 2002 tot en met 2006, de tweede plaats in met een score van 50 procent.

Citeren

Afgemeten naar het aandeel waarin wetenschappers elkaar over de hele wereld citeren, doet Nederland het volgens FOM uitstekend. Van de 22 geïnventariseerde disciplines eindigden alleen neurowetenschappen en de combinatie economie en bedrijfskunde onder het wereldgemiddelde.

Overigens is het aantal publicaties waaraan minstens één in Nederland werkzame wetenschapper bijdraagt, bescheiden. Dit waren er tussen 2002 en 2006 105.968, een aandeel van 2,61 procent.

Aandeel

Het duo astrofysica en ruimteonderzoek scoort hier met 5,2 procent het hoogst van de Nederlandse vakgebieden, gevolgd door psychologie/psychiatrie met rond de 4 procent. De Nederlandse exacte wetenschappen hebben wereldwijd het kleinste aandeel.