AMSTERDAM - Ingrepen aan de achterkant en onder een vrachtwagen kunnen het brandstofverbruik tot vijftien procent terugdringen. Dat stellen twee onderzoekers van de Technische Universiteit Delft in het wetenschapsmagazine Delft Integraal.

Een groot deel van de luchtweerstand die een vrachtwagen ondervindt, wordt veroorzaakt door het zogenoemde zog.

Aan de achterkant van het voertuig, waar de rijdende vrachtwagen net weg is, ontstaat een vacuüm waar lucht in verschillende richtingen naar toestroomt.

Onderdruk

Hier heerst een onderdruk, waardoor het de vrachtwagen als het ware naar achteren trekt, stellen de onderzoekers. Dit effect wordt groter als de truck harder rijdt.

Een van de oplossingen om dat zog te verkleinen is de 'boat tail', een soort afgestompte pyramide achterop de vrachtwagen.

"Het werkt eigenlijk hetzelfde als een fietshelm die naar achteren in een punt loopt", verklaart een van de onderzoekers. In de windtunnel zouden de resultaten van dit soort toeters achterop wagens veelbelovend zijn.

Energie

Door hun gebrek aan aerodynamica verbruiken vrachtwagens veel energie. Dit kost geld en is slecht voor het milieu. Binnenkort testen de onderzoekers op de weg het effect van de boat tail achterop een truck.