'Planten produceren geen methaangas'

UTRECHT - De uitstoot van methaan door levende planten is verwaarloosbaar klein. Dat stellen Nederlandse wetenschappers in een artikel in de New Phytologist, dat vrijdag is verschenen.

Met een experiment ontzenuwen de onderzoekers van de Universiteit Utrecht, Plant Research International (Wageningen UR), Radboud Universiteit Nijmegen en de Wageningse bedrijven IsoLife en Plant Dynamics de stelling dat planten door de uitstoot van broeikasgas methaan het klimaat beïnvloeden. Nature publiceerde begin 2006 een artikel met die strekking.

Lasertechniek

De onderzoekers kweekten zes plantensoorten waarbij de methaanuitstoot nauwkeurig en gevoelig werd gemeten met de zogenoemde foto-akoestische lasertechniek. Hoewel deze techniek een gevoeligheid heeft van één deeltje op een miljard andere, werd geen methaanemissie van betekenis gemeten.

Ook bij experimenten waarbij planten gedurende een langere tijd in een afgesloten ruimte werden opgekweekt, kwam geen noemenswaardige uitstoot van methaangas vrij.

Klimaatkamer

Bij het experiment maakten de onderzoekers gebruik van een speciale klimaatkamer in Wageningen. Die biedt de mogelijkheid om planten te laten groeien onder omstandigheden waarin eventuele methaanuitstoot eerder aan het licht zou komen.

Ingenomen

De ministers van landbouw (LNV) en milieu (VROM) haddden opdracht gegeven voor het onderzoek. Ze laten weten ingenomen te zijn met het resultaat. Het artikel in Nature van Duitse onderzoekers deed destijds veel stof opwaaien.