Zwaluwvlucht geschikt voor bouw microvliegtuigen

WAGENINGEN - Gierzwaluwen passen de vorm van hun vleugels tijdens de vlucht voortdurend aan aan de omstandigheden. Daardoor verbeteren zij hun vliegprestatie met een factor 3. De vogels leggen in hun leven een afstand af van honderdmaal de wereldbol rond ofwel ruim 4,5 miljoen kilometer.

Dat is gebleken uit onderzoek van de universiteiten van Wageningen, Groningen, Delft, Leiden en het Zweedse Lund.

Studenten van de universiteiten van Delft en Wageningen gaan nu een microvliegtuigje ontwerpen, dat exact zo vliegt als een gierzwaluw.

Dergelijke toestelletjes zijn naar verwachting zeer geschikt voor surveillance- en spionagedoeleinden, aldus de onderzoekers.

Kolibrie

Gierzwaluwen zijn niet verwant aan boeren- of huiszwaluwen, maar familie van de kolibrie. De vogels blijven hun hele leven in de lucht en slapen en paren zelfs vliegend.

Al vliegende consumeren ze dagelijks ongeveer 20.000 insecten. De beesten kunnen een topsnelheid van ruim 100 kilometer per uur bereiken.

Energie

Omdat gierzwaluwen zo efficiënt met hun energie omgaan, bestaat er met name in de luchtvaarttechniek al geruime tijd belangstelling voor het vlieggedrag van de dieren.

Het gezamenlijke rapport dat woensdag in het wetenschappelijke tijdschrift Nature wordt gepubliceerd is het eerste grote onderzoek naar de vlucht van de zwaluwen.

Windtunnels

De onderzoekers gebruikten vleugels van dode zwaluwen om in windtunnels te meten wat er gebeurde bij belasting door luchtverplaatsing. De uitkomsten vergeleken zij met waarnemingen in de natuur.

Gebleken is dat de vogels ruim zestig procent verder kunnen vliegen door hun vleugels maximaal te strekken. Dat houden ze dan ook twee keer langer vol.

NASA

Harder vliegen doen ze juist door de vleugels schuin naar achteren te richten. Opmerkelijk is dat de NASA in 2003 al een vliegtuigje ontwierp dat op vergelijkbare wijze de vleugels kan bewegen, aldus de Nederlandse en Zweedse onderzoekers.