Java-apen zijn inzetbaar om nieuwe medicijnen en experimentele coronavaccins te testen. Dat blijkt uit onderzoek van onder meer het Erasmus MC, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science. In verschillende landen, waaronder Nederland, worden java-apen ingezet voor dierproeven.

Uit het onderzoek van het Biomedical Primate Research Centre (BPRC) en het Erasmus MC blijkt dat java-apen bevattelijk zijn voor SARS-CoV-2 (het coronavirus), de veroorzaker van COVID-19. Onderzoekers troffen het virus na blootstelling aan in neus- en keelvocht, darmen, longen en in de milt.

In de longen van de apen werd daarbij vochtophoping en schade aan de longblaasjes ontdekt. "Het onderzoek bewijst dat een infectie met SARS-CoV-2 inderdaad kan leiden tot een longziekte, vergelijkbaar met COVID-19 bij de mens", aldus de onderzoekers.

"Hiermee laten we zien dat java-apen inzetbaar zijn om nieuwe medicijnen en experimentele vaccins te testen in de strijd tegen de SARS-CoV-2-pandemie."

BPRC en het Erasmus MC hebben met het onderzoek "het eerste Europese SARS-CoV-2-infectiemodel in makaken" ontwikkeld. "Dit model biedt internationale wetenschappers de mogelijkheid hun experimentele vaccins en medicijnen te evalueren", aldus de onderzoekers.

Meer longschade door SARS-CoV-2 dan door MERS

Het Erasmus MC doet al langer onderzoek naar het coronavirus . Eerder toonden zij aan dat apen bevattelijk zijn voor andere coronavirussen, zoals MERS en SARS.

Door onderzoeken te vergelijken bleek ook dat de longen van de SARS-CoV-2-geïnfecteerde dieren meer aangetast waren dan die van MERS-geïnfecteerde apen.

Volg de laatste ontwikkelingen rond het virus in ons liveblog.