De Nobelprijs voor de Natuurkunde 2019 gaat naar James Peebles, Michel Mayor en Didier Queloz. De eerstgenoemde doet belangrijk theoretisch werk rondom fysische kosmologie en Mayor en Queloz hebben een exoplaneet ontdekt rondom een op een zon lijkende ster.

Het gaat om de eerste exoplaneet die buiten ons zonnestelsel werd ontdekt.

Mayor en Queloz maakten hun baanbrekende onderzoek in 1995 bekend en zorgden vervolgens voor een revolutie in de astronomische wereld, waardoor nog vele duizenden exoplaneten werden ontdekt.

Peebles is door het Nobelcomité geroemd vanwege zijn werk aan modellen van de oorsprong van het heelal. "Zijn theoretische kaders zijn nu de basis voor onze hedendaagse opvattingen over het heelal."

Peebles krijgt de ene helft van de natuurkundeprijs, Mayor en Queloz delen de andere helft. In totaal wordt een geldbedrag van ruim 825.000 euro uitgereikt.

Vorig jaar ging de Nobelprijs voor de Natuurkunde 2018 naar Arthur Ashkin, Gérard Mourou en Donna Strickland voor hun onderzoek op het gebied van laserfysica. Strickland was de derde vrouw ooit die de Nobelprijs voor de Natuurkunde in ontvangst mocht nemen.