De gemeente Rucphen heeft dinsdag bij een integrale controle op post- en koeriersdiensten beslag gelegd op twee voertuigen en een bankrekening. Ook werd materiaal aangetroffen dat mogelijk duidt op de voorbereiding van criminele activiteiten.

Aanleiding voor de controle was een relatief hoge concentratie van post- en koeriersdiensten in relatie tot het aantal inwoners van de gemeente. De gemeente heeft de controle uitgevoerd op bestuurlijke gronden. Het doel van de controle was om meer zicht te krijgen op koeriers en de transportbranche.

De gemeente werkte samen met de politie, Belastingdienst, Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en het Openbaar Ministerie (OM). De controle werd uitgevoerd door 32 medewerkers van de gemeente, politie en Belastingdienst.

Bij de controle zijn twee voertuigen in beslag genomen. Tevens is beslag gelegd op een bankrekening. Daarnaast was de uitvoering van een aantal vergunningen niet op orde, evenals het brandveilig gebruik van een van de panden.

Ook is materiaal aangetroffen dat mogelijk duidt op de voorbereiding van criminele activiteiten. Bij de controle bleek verder dat een aantal bedrijven niet in het bezit is van de benodigde vervoersvergunning NIWO.

Een van de bedrijven moest de vervoersactiviteiten staken vanwege het ontbreken van deze vergunning. Door vergaarde informatie wordt bij de verschillende disciplines nader onderzoek ingesteld en mogelijk administratief onderzoek voortgezet.