Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Woensdag 7 juni 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Kantoorpersoneel NS vaker in de trein om werkdruk conducteurs te verlichten

Kantoorpersoneel NS vaker in de trein om werkdruk conducteurs te verlichten

Door onze nieuwsredactie

01 apr 2023 om 08:04Update: 2 maanden geleden
nujij comment382 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
NS zet honderden mensen van kantoor en tijdelijk ingehuurde beveiligers in om de werkdruk van conducteurs in de trein te verlichten. 250 kantoormedewerkers zijn bereid om een jaar lang twee dagen in de maand treinassistent te zijn.

Het kantoorpersoneel van NS heeft niet de bevoegdheid om kaartjes te controleren, maar ze kunnen wel vragen van reizigers beantwoorden. Ook vormen ze bij lange treinen een extra paar ogen bij het sluiten van de deuren. Dat is werk dat een conducteur eigenlijk niet alleen kan doen.

NS-topman Wouter Koolmees erkende dat het snel oplopende tekort aan conducteurs en machinisten tot problemen had geleid. Zo moest de spoorvervoerder soms ritten schrappen. Maar dat leidde op sommige trajecten tot grote drukte in de spits. Tegelijkertijd kwam er steeds meer druk te staan op een steeds kleinere groep conducteurs en machinisten.

Het grote personeelstekort was onder meer het gevolg van hoog ziekteverzuim door corona en een opschaling van de dienstregeling. In december was sprake van een acuut tekort van zeker 500 mensen.

Door de werving van nieuw personeel is dat tekort inmiddels wel iets ingelopen, maar de NS weet nu al dat er ook dit jaar weer een groep conducteurs op het punt staat om met pensioen te gaan. Zoals het er nu naar uitziet, zijn er dit jaar nog ruim 400 hoofdconducteurs nodig en zo'n 150 machinisten.

Wat de situatie extra bemoeilijkt is dat nieuwe conducteurs niet allemaal meteen aan de slag kunnen. Ze moeten eerst een opleiding volgen en het duurt waarschijnlijk nog maanden voor ze daarmee klaar zijn.

Tijdelijke ingreep moet zorgen voor minder zieken

De kantoormedewerkers die in de loop van deze maand de trein in gaan, hebben ook een korte cursus moeten volgen, bijvoorbeeld voor het omgaan met een portofoon. Afgelopen maanden heeft er ook al een klein groepje kunnen proefdraaien in de trein.

Als overbruggingsmaatregel schakelt de NS niet alleen kantoorpersoneel in. Er worden ook 320 beveiligers ingehuurd. Zij gaan vooral bij treinen in de avonduren meerijden om conducteurs te ondersteunen. De NS hoopt dat de tijdelijke ingreep op die manier ook helpt om het hoge ziekteverzuim onder treinpersoneel weer wat terug te dringen.

Eerder

  • 08 nov 2022 om 14:07
    NS hoopt begin 2023 voor het eerst kantoorpersoneel in te zetten op treinen
    NS hoopt begin 2023 voor het eerst kantoorpersoneel in te zetten op treinen
Beeld: ANP
nujij comment382 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

NSEconomie

NUjij: Uitgelichte reacties

Wittevlaming
01 apr 2023 om 14:26
Na 43 jaar had ik het wel gezien op de trein ! Echt van alles meegemaakt van vreselijke aanrijdingen tot bijna bevallingen . Van vrijpartijen tot vechtpartijen . Van lachen van plezier tot huilen van verdriet . Van dronken mensen tot ochtend mensen . Van kwijtgeraakte medicijnen tot gevonden portefeuilles. Van hele vroege diensten tot hele late diensten . Van drukke ochtend/avond spitsen tot eenzame eerste kerstavonden . Van Den Helder naar Maastricht of van Vlissingen naar Groningen . Ik heb 43 fantastische jaren met geweldige collega's gehad . Ik zou het zo weer doen . Mensen ( ver- ) oordelen te gemakkelijk over de functie van een conducteur . Loop eens een jaartje mee is mijn advies .
Respect: 👍 26Reacties: 💬 3
Reageer
Eure_Pukkie
01 apr 2023 om 12:07
Conducteur zijn is geen baan maar een vak. Het is niet zo dat je bij het uitzendbureau mensen op kan roepen om de verantwoordelijkheid die de hoofdconducteur draagt over kan brengen op een uitzendkracht. Onderschat niet de waarde van een hoofdconducteur en zijn/haar werkzaamheden. Men heeft geen idee wat erbij komt kijken om 1500 man in veilige staat van a naar b te brengen. Opleiding, ervaring, kennis en kunde zijn nodig om het te kort op te vangen. Tevens de mentale staat van hoofdconducteurs moet in uitstekende fitheid verkeren. Het kan van pure vrede omslaan in totale oorlog en dat moet je aankunnen. Onderschat niet de waarde van de Hoofdconducteur. Mvg HC UT
Respect: 👍 16Reacties: 💬 2
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment382 reacties

Net binnen

  • 07:22
    We besteden meer aan diensten zoals verzekeringen en het openbaar vervoer
  • 07:02
    Stelling: De grondwaterstanden moeten ondanks de boerenbelangen weer omhoog
  • 07:00
    Ons internet wordt steeds duurder, maar providers maken geen cent extra winst
  • 06:49
    Friese hit In Nije Dei van De Kast voor voorstelling in Papiaments vertaald

Meest gelezen

  • 1
    Duizenden evacués na damdoorbraak in Oekraïne: dit is wat we weten
  • 2
    Jan Slagter gaat programma maken waarin Van Nieuwkerk zijn verhaal kan doen
  • 3
    OverzichtBeschuldigingen na ontplofte dam bij Kherson | Offensief in Donetsk
  • 4
    Almere City klopt FC Emmen en is dicht bij historische promotie naar Eredivisie
  • 5
    Wekenlang geen spat regen: zomerdroogte is terug (en erger dan in 2018)


Nieuwsvideo's

  • Dam doorgebroken bij Kherson: dit zijn de drie grootste zorgen
    Dam doorgebroken bij Kherson: dit zijn de drie grootste zorgen
  • Oekraïners waden door kletsnat Kherson na damdoorbraak
    Oekraïners waden door kletsnat Kherson na damdoorbraak
  • Schoonmakers verwijderen al abseilend onkruid van historisch kasteel
    Schoonmakers verwijderen al abseilend onkruid van historisch kasteel
  • Politie in VS achtervolgt slingerende auto met tienjarige bestuurder
    Politie in VS achtervolgt slingerende auto met tienjarige bestuurder

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden