Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Donderdag 30 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Op jacht naar je droombaan? Zo vinden werkgevers jou

Door Elsemieke Wormhoudt

31 jan 2023 om 21:36
nujij comment5 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Dat je met een ijzersterk LinkedIn-profiel indruk maakt tijdens je sollicitatie, wist je waarschijnlijk al. Maar kan je er ook voor zorgen dat jij niet op zoek hoeft naar je droomfunctie, maar dat werkgevers juist bij jou aankloppen? Zo laat je je LinkedIn-pagina voor je werken.

1. Benoem je kwaliteiten

Om online op te vallen moet je je onderscheidende kwaliteiten en ervaring in kaart brengen. Saskia Postma helpt mensen met hun online profilering. "Welke kwaliteiten worden er voor jouw droombaan gevraagd? Zorg dat je helder opschrijft hoe jij van toegevoegde waarde kan zijn voor die functie. "

Weet je eenmaal wat je in huis hebt, dan is het tijd om je pagina zo in te richten dat hij in het oog springt bij potentiële werkgevers. Dat begint met de headline van je pagina: de regel die direct onder je naam getoond wordt. Zoeken op LinkedIn werkt immers net als Google, legt LinkedIn-trainer Brendy Batenburg uit. Zet daarom zoekwoorden in je kopregel die passen bij wat je al kunt of bij het werk wat je graag wil doen.

Werk je nu nog niet in de functie of sector van je dromen, dan loont het om je ambitie in de kopregel te noemen. "Voeg hier ook het woord 'beschikbaar' aan toe. En benoem vanaf wanneer je aan de slag kunt en hoeveel uur in de week je tijd hebt."

2. Maak een aantrekkelijke samenvatting

Met een scherpe headline weten recruiters en bedrijfsmanagers dus hoe ze jou moeten vinden. Een aantrekkelijke samenvatting ondersteunt dat. Wees daarbij niet te bescheiden met voorbeelden van wat je al gedaan hebt, zegt Postma. "Zonder voorbeelden gaat je verhaal niet leven. Omschrijf in je samenvatting drie prestaties die aansluiten bij je droombaan. Leg daarbij bondig het probleem uit dat je hebt opgelost en welk resultaat je hebt bereikt."

Een call to action sluit je samenvatting af, voegt Batenburg toe. "Leg uit wanneer mensen contact met je kunnen opnemen voor overleg."

  • Lees ook bij Intermediair: 'Nieuwe baan? In deze sectoren heb je de meeste kans'

3. Laat je zien met bijdrages

Je ziet ze wel voorbijkomen op LinkedIn: de succesverhalen van anderen, gedeeld in bijdrages. Moet jij dit ook doen om op te vallen bij de werkgever van je dromen? Postma denkt van wel, maar alleen als je bericht raakvlakken heeft met wat je graag wil gaan doen. "Schrijf al je berichten met je droombaan in je achterhoofd."

Ook is het slim om in je bericht hashtags op te nemen die passen bij je zoektocht, voegt Batenburg toe. "Met een hashtag als 'beschikbaar' ben je makkelijker tussen andere posts te vinden. Zo weet degene die zoekt direct dat jij openstaat voor nieuwe uitdagingen."

Vind je het te spannend om iets persoonlijks te delen? Nieuws uitlichten over jouw (toekomstige) vakgebied is ook een goede optie. Je wordt immers gevonden door actief te blijven op het platform, meent Batenburg. "Met een zinnetje erboven waarom dit nieuws aansluit op jouw visie maak je het persoonlijk", tipt Postma.


Op een willekeurig connectieverzoek zit niemand te wachten.
Saskia Postma, personal branding coach

4. Wél liken, maar niet iedereen een connectieverzoek sturen

LinkedIn is bedoeld om zakelijk te netwerken. Moet je zomaar alle werknemers van de bedrijven waarmee je wil werken een connectieverzoek sturen? Nee, vindt Postma. "Op een willekeurig connectieverzoek zit niemand te wachten."

Maar hulp is vaak te vinden in onverwachte hoek, weet Batenburg. "Onderschat niet wie je in jouw netwerk allemaal kan helpen. Ook iemand met wie je niet werkt, een buurman of iemand van de tennisclub bijvoorbeeld, kan je mogelijk introduceren bij jouw ideale werkplek of opdrachtgever."

En, simpel maar effectief: like de bedrijfspagina en berichten van je droomwerkgever. Reageer ook af en toe op hun posts. Postma: "Als het bedrijf dan een nieuwe werknemer zoekt, kom jij door deze interactie sneller op de radar van het bedrijf. Des te makkelijker wordt de stap om jou eens voor een kop koffie uit te nodigen."

Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.

Eerder

  • 24 jan 2023 om 21:38
    Techwereld zet duizenden mensen op straat: dit zijn je rechten bij massaontslag
    Techwereld zet duizenden mensen op straat: dit zijn je rechten bij massaontslag
  • 24 jan 2023 om 19:01
    Carrière maken als introverte werknemer: 'Wacht niet af tot een kans komt'
    collega's overleg of praatje
  • 17 jan 2023 om 21:35
    Dit zijn je rechten bij een reorganisatie
    close up overleg, meeting, vergadering
  • 17 jan 2023 om 21:34
    Zo maak je anno 2023 een cv: 'Je bent meer dan een opsomming'
    Zo maak je anno 2023 een cv: 'Je bent meer dan een opsomming'
Beeld: Getty Images
nujij comment5 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Werk


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment5 reacties

Net binnen

  • 00:34
    Gebruik van privévliegtuigen in Nederland is vorig jaar sterk toegenomen
  • 23:42
    Paard is deze keer de beste vriend van Vollering: 'We zitten in een lekkere flow'
  • 22:57
    Arsenal en Pelova bereiken halve finales CL, Barcelona haalt uit tegen Roma
  • 22:40
    Zwemkampioen Peaty neemt rust vanwege mentale problemen: 'Ben mezelf niet'

Meest gelezen

  • 1
    Oekraïens leger valt door Russen bezette stad Melitopol aan
  • 2
    Aantal slachtoffers van weeffout in toeslagenstelsel veel groter dan gedacht
  • 3
    Erkenning voor vrouwen die na keizersnede klachten houden stapje dichterbij
  • 4
    Jumbo lijkt na 2024 te stoppen als hoofdsponsor in schaatsen en wielrennen
  • 5
    Schrappen van btw op groente en fruit blijkt moeilijk en weinig effectief


Nieuwsvideo's

  • Honderden schapen lopen door woonwijk in Helmond
    Honderden schapen lopen door woonwijk in Helmond
  • Hulpdiensten dragen vrouw uit brandend hotel in India
    Hulpdiensten dragen vrouw uit brandend hotel in India
  • Turkse soldaten spelen spelletjes met slachtoffers van aardbeving
    Turkse soldaten spelen spelletjes met slachtoffers van aardbeving
  • Charles komt aan in Berlijn voor eerste staatsbezoek als koning
    Charles komt aan in Berlijn voor eerste staatsbezoek als koning

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden