Fraude met de tachograaf, het apparaatje dat in vrachtwagens bijhoudt of de chauffeur niet te lang achter het stuur zit en voldoende pauze houdt, neemt steeds geavanceerdere vormen aan. Dat meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die daardoor moeite heeft met de handhaving.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) noemt de conclusies van de ILT zorgwekkend. "Fraude kan leiden tot slechtere arbeidsomstandigheden voor chauffeurs, een vermindering van de verkeersveiligheid en een verstoring van het gelijke speelveld."

Omdat tachograaffraude niet ophoudt bij de grens, moet de aanpak ervan vooral "op Europees niveau" plaatsvinden, aldus Van Nieuwenhuizen. Maar ook op nationaal niveau wordt volgens haar gewerkt aan een hardere aanpak van monteurs, transportbedrijven en chauffeurs die de regels overtreden.

Fraude met de tachograaf kan op een simpele manier worden gepleegd, door een pas van een andere chauffeur te gebruiken of apparatuur te ontregelen met magneten. Meer geavanceerde fraudetechnieken bestaan bijvoorbeeld uit het aanpassen van printplaten en software van de tachograaf.