AMSTERDAM - De NS kan niet alle conducteurs en machinisten meer kwijt op de trein. Vooral in Noord-oost en Zuid-Nederland heeft de NS te veel rijdend personeel. In totaal worden in heel Nederland ongeveer 140 conducteurs en machinisten ingezet voor werkzaamheden waarvoor ze primair niet zijn opgeleid.

Volgens de NS is een gedeelte van het rijdend personeel overbodig geworden door een terugloop van het ziekteverzuim en een afname van het aantal door de NS geëxploiteerde trajecten. De overbodige conducteurs en machinisten worden ingezet als onderhoudsmedewerker of als 'spoorloper' om de veiligheid langs het spoor te bewaken.

In 2001 werden dankzij een campagne met de slogan 'opeens heb je het, je wordt conducteur' meer dan duizend mensen geworven voor een baan op de trein. De NS heeft zich in de CAO verplicht deze mensen tot 2010 in dienst te houden.

Woordvoerder Michiel Jonker legt uit dat de NS vooral personeel nodig had in de randstad. Volgens hem is geen sprake van gebrekkig personeelsbeleid. "We hadden toen een krappe bezetting en hadden veel mensen nodig. Door de terugloop van het ziekteverzuim van 17 naar 10 procent zitten we nu erg ruim in het personeel. We hebben geen glazen bol en kunnen niet in de toekomst kijken."

Volgens Jan Velthuis, voorzitter van ondernemingsraad, worden de ex-conducteuren niet gedwongen een nieuwe baan te aanvaarden. Daarom is volgens hem geen reden de vakbonden in te schakelen.