Creatief is in Nederland het meestgebruikte buzzwoord, een loze term die niets toevoegt, op de zakelijke netwerksite Linkedin.

Ook de woorden gedreven, expert en verantwoordelijk worden veel gebruikt door leden om zichzelf te omschrijven. Gespecialiseerd, gepassioneerd, gemotiveerd en enthousiast zijn nieuwkomers in de door Linkedin opgestelde top tien.

"Deze woorden zijn bijvoorbeeld te vinden in de headlines en omschrijvingen van taken. Eigenlijk kom je ze op heel de website tegen", vertelt een woordvoerder van Linkedin aan NU.nl. Gebruikers van de netwerksite kunnen deze woorden beter niet gebruiken, hierdoor kunnen recruiters en hr-professionals hen minder snel vinden.

In 2011 en 2012 voerde creatief ook al de lijst aan. Vorig jaar was dit verantwoordelijk. Buiten Nederland zijn ervaren, track record en organisatorisch sterk in de top tien te vinden.

Top tien buzzwoorden in Nederland:

1: Creatief

2: Gedreven

3: Gespecialiseerd

4: Verantwoordelijk

5: Expert

6: Gepassioneerd

7: Gemotiveerd

8: Strategisch

9: Enthousiast

10: Analytisch 

Vijf do's en don'ts voor Linkedin-gebruikers | 'Je hebt Linkedin altijd nodig'