Tijdens een sollicitatiegesprek is het belangrijk om de werkgever te overtuigen en om onderscheidend te zijn.

Dat zegt Hanneke van Stigt Thans, eigenaar van adviesbureau IKbv tegen NU.nl. "Bedenk wat je belangrijk zou vinden als je aan de andere kant van de tafel zit. Dus als jij de werkgever bent: wat voor iemand zou je dan graag aan willen nemen?"

De functieomschrijving geeft daar,  volgens de auteur van het boek Solliciteren voor starters, al veel informatie over. "Zoek ook op Linkedin naar anderen die bij de organisatie werken om te zien wat voor achtergrond zij hebben. Realiseer ook wat de functie-eisen betekenen voor je houding tijdens het sollicitatiegesprek."

Als voorbeeld geeft Van Stigt Thans de functie accountmanager. "Dan wil de organisatie iemand die makkelijk op anderen afstapt en makkelijk oogcontact maakt. Laat dit zien in het gesprek; neem initiatief, stel vragen en maak oogcontact."

Functieomschrijving

Ook is het volgens de carrière-expert belangrijk om een goed beeld te hebben van de functie en organisatie. "Bekijk de functieomschrijving heel goed, of vraag extra informatie als deze beperkt is. Verdiep je in de organisatie, zorg dat je weet van de belangrijkste ontwikkelingen in de sector of branche en kijk op Linkedin of je mensen kent die bij de organisatie werken. Het is een open deur, maar alles valt of staat met een goede voorbereiding."

Tijdens een gesprek is het belangrijk om een goede indruk te wekken. "Als je al bezig bent met het vervolg van het gesprek of erg gespannen bent, kan je vergeten een vraag te stellen of aan te geven dat je enthousiast bent. Het nadeel hiervan? Het wordt geen echt gesprek", vertelt ze.

"Je loopt het risico dat je gesprekspartner je afwachtend vindt en geen enthousiasme ziet. Dit terwijl werkgever graag iemand aan wil nemen die enthousiast is en waar een leuk gesprek mee is gevoerd."

Tijd besteden

Daarnaast is het volgens haar belangrijk om de tijd nuttig te besteden. "Een gesprek duurt vaak een uur en dat vliegt om. Je wilt geen half uur kwijt zijn aan 'iets over jezelf vertellen' om vervolgens te weinig tijd te hebben voor andere zaken. Stap niet in de valkuil 'laat ik maar veel vertellen, dan zitten er vast dingen bij die de ander interessant vindt'."

"Bedenk van tevoren hoe je jouw achtergrond gaat toelichten en doe dit altijd in hoofdlijnen. Pik relevante dingen uit je ervaring en breng die onder de aandacht tijdens het gesprek."

In het gesprek komen zaken naar voren waar je in de functie mee aan de slag zult gaan, vertelt Van Stigt Thans. "Als je op dat moment kunt linken naar je ervaring of kennis, is dat heel handig. Hierdoor krijgt je gesprekspartner een goed beeld van hoe jij het zou aanpakken en kan hierdoor bepalen of je de functie aankunt."

Ze noemt sociale media als voorbeeld. "Als de werkgever hier meer mee wil gaan doen, hoort dit ook bij de functie. Geef aan dat je hier bij de vorige werkgever ook mee bezig bent geweest en vertel in grote lijnen hoe je dit hebt aangepakt. Dan is het duidelijk dat je de functie prima aankunt en er zelf een mening of een idee over hebt."

Vijf do's en don'ts bij solliciteren