Ruim de helft van de bloggers krijgt af en toe betaald om een bericht te plaatsen.

Dit blijkt uit de IPREX Blogbarometer. De studie is uitgevoerd in tien Europese landen onder 1.350 bloggers.

Bedrijven betalen bloggers tientallen tot honderden euro's. Mode- en foodbloggers krijgen het meeste betaald; soms gaat het om bedragen van 250 tot 350 euro.

De respondenten krijgen het liefst betaald voor het plaatsen van een bericht (37 procent). Een kleinere groep wil graag gratis producten toegestuurd krijgen (20 procent).

Daarnaast vragen bloggers ook steeds vaker geld voor hun aanwezigheid bij evenementen. In Nederland heeft een op de vijf 'hobbybloggers' er hun werk van gemaakt.

Commerciëler

Marianne Aalders, managingpartner bij online PR-bureau Socialite, stelt in het persbericht dat "het Nederlandse bloggerlandschap steeds commerciëler wordt." "Het gros van de bloggers wordt steeds vaker benaderd en speelt hier handig op in. Hun positie wordt steeds sterker: unieke bezoekersaantallen liggen inmiddels gemiddeld rond de tienduizend per maand, los van uitschieters met honderdduizenden dagelijkse lezers."

Volgens haar zijn dit voor bedrijven interessante aantallen. "Een blog beperkt zich vaak tot één onderwerp en trekt een lezersdoelgroep aan die specifiek in dit onderwerp geïnteresseerd is. Verkoop je bijvoorbeeld make-upproducten, dan zijn beautyblogs het perfecte kanaal voor de promotie van jouw product", aldus Aalders.

Verder blijkt dat bloggers steeds vaker benaderd worden door bedrijven, 90 procent zegt regelmatig en uiteenlopende informatie te krijgen. Bij de helft gebeurt dit meerdere keren per week.

Het gaat vooral om uitnodigingen (18 procent),  persberichten (17 procent) of samples (15 procent), maar ook om foto’s (9 procent) en aanbiedingen om samen te werken (14 procent).