Donderdag nemen werknemers van onder meer dierentuin Burgers' Zoo en online bureau Blue Carpet hun ouders mee naar het werk.

Dit gebeurt in kader van Bring in Your Parents Day, georganiseerd door de zakelijke netwerksite Linkedin.

Het sociale medium wil dat werknemers op deze manier hun ouders 'laten proeven' van het werk dat hun kinderen doen. Grote, internationale bedrijven als British Airways, Logitech en IBM doen mee aan het evenement. Daarnaast laten ook een aantal Nederlandse bedrijven ouders een dag meekijken.

Bij Burgers' Zoo is het vooral de bedoeling dat de werknemers laten zien en vertellen hoe hun werkdag eruit ziet. De dierentuin heeft ervoor gekozen om met één werknemer de ouders mee te laten lopen, vertelt Bas Lukkenaar, woordvoerder van Burgers' Zoo, aan NU.nl. "Het gaat hierbij om de hoofdverzorger zoogdieren. Hij neemt donderdag zijn moeder en kinderen mee naar het werk."

Speciaal programma

De dierentuin heeft speciaal een programma gemaakt. "Jan Veldhuis (de verzorger, red.) neemt ze mee naar de olifanten, panters en maki's. Bij de panters laat hij bijvoorbeeld zien hoe je veilig met dieren kunt werken. Het is de bedoeling dat zijn moeder en kinderen de hele dag actief meelopen", vertelt Lukkenaar.

Bij Blue Carpet nemen de meeste medewerkers hun ouders mee. "We verwachten zo'n vijftig mensen op kantoor. Een aantal neemt niet alleen hun ouders mee, maar ook hun kinderen," vertelt directeur Steve Sichtman.

De campagne werd goed bij het bedrijf ontvangen. "Techneuten zijn meestal niet extravert, hoewel ik nu generaliseer. Eerst reageerden ze vrij ingetogen, maar later kreeg ik te horen dat mijn medewerkers het een 'grappig' en 'gaaf' idee vonden."

Werkwijze

Er staan bij het online bedrijf drie onderdelen op het programma. "We zijn een online bedrijf, dat maakt het abstract om uit te leggen wat we doen. Op deze manier kunnen werknemers laten zien wat voor resultaten ze bereiken. Zo kijken de ouders donderdag naar het werk en de werkwijze van hun kinderen", aldus Sichtman.  

Blue Carpet is "zelf op het idee gestuit", Burgers' Zoo werd benaderd door PR-bureau Coopr. "We vonden het een 'natural fit', we herkenden ons in het thema en in de dag", vertelt Lukkenaar. "Veel medewerkers zijn, positief gezien, vanaf jongs af aan besmet met de passie voor dieren. Vaak zijn zij gestimuleerd door hun ouders, op deze manier kunnen ze hun verhaal vertellen."

Burgers' Zoo wil geen Ark van Noach zijn | Draagdoekconsulent helpt ouders aan geschikte draagdoek | Top tien meest verrassende beroepen volgens ouders